Е дин от вечните спорове за това колко точно екологични са електрическите коли изглежда е на път да намери своето решение. Феновете на EV винаги изтъкват, че това са коли, които не замърсяват околната среда, когато се използват. Противниците пък изтъкват, че производството им е сложно и скъпо, батериите са силно токсични и зависи след това с какъв ток се зареждат.
От Polestar са решили да проверят в детайли какво точно се случва. За целта компанията е изготвила подробен доклад за устойчивост за 2024 г., който е бил одитиран от Deloitte AB, съобщава AutoExpress. В него Polestar отчита вредните емисии, които са генерирани за всеки етап от производството и доставката на автомобилите си. В това число влиза дори намирането на материалите и техния произход.
Polestar прави подобни анализи от 2020 г. насам. Данните показват, че от тогава досега е намалила парниковите емисии на всеки свой продаден автомобил с 24,7%. За целта компанията изучава и най-малките детайли на своята дейност и се старае да ги оптимизира.
Обобщеното число се нарича „от коша до изхода на завода“. Има се предвид от коша с части, та до напълно завършения автомобил. През 2020 г. за Polestar 2 са генерирани 26,1 тона CO2 за готова кола. През 2024 г. числото пада до 23,1 тона CO2.
Какво е сравнението с ДВГ? Не е оптимално за EV. Още през 2020 г. Polestar сравнява Volvo XC40 с производството на Polestar 2. Моделът на Volvo генерира 14 тона CO2 при производство на версия с бензинов двигател.
Дотук нещата не изглеждат добре за EV. Но колите с ДВГ добавят много повече вреди емисии в процеса на експлоатация. Същото XC40 ще генерира още 44 тона CO2 за периода на своя живот, включително и емисиите за изработка на горивата или общо 58 тона от производство до края на живота на колата.
Да, но с какъв ток зареждаме електричката? Според Polestar има два варианта. Първият е с тока от смесени източници от мрежата. Тогава към живота на Polestar 2 трябва да добавим още 14 тона CO2 за общо 46 тона „от-до“. Ако обаче използваме само ток от вятърни турбини, тогава общият тонаж емисии ще е само 26 тона.
С други думи, да, с какъв ток зареждаме електрическата си кола е от значение. Но в масовия случай общите вредни емисии биха били по-ниски спрямо ДВГ. И очакванията на Polestar са разликите да се подобряват, тъй като тепърва има много оптимизации, които предстоят пред EV и генерирането на енергия.